onsdag 30. januar 2013

Hudplaten sitter ikke?

Hei hei, i dag tenkte jeg å fortelle litt om ulike grunnder til at hudplaten din kanskje ikke sitter!

Jeg vet hvor flaut det er da hudplaten løssner av lekasje eller noe å du plutserlig sitter der med tarminnhold på genseren eller buksa og ikke får gjort noe med det, her er noen grunnder til at det skjer og noen løsninger som funker for meg. MEN ha alltid med deg MINST ting til ett stomiskift.

Jeg har slitt litt med dette selv, og her er noen grunnder til at den kan løssne:

1. Avføring eller urin (kommer ann på hvordan stomi du har) har kommet mellom hudplaten og huden
Det som da skjer er at du ikke har fått festet hudplaten skikkerlig, så veske fra tarmen eller tarminnhold  kommer under hudplaten og da gjør det lettere for hudplaten å løsne.. Hudplatene er laget sånn at de skal absorbere veske, da de ikke klarer absorbere mere veske løsner de og kan føre til lekasje. Dette kan også skje om du har trent og svettet en del.

2. Fet hud
Noen har fetere hud en andre.. Noe som gjør at limet på hudplaten kan ha vanskligere for å feste seg.. ulike bariere filmer KAN hjelpe til med dette problemet..Men den kan også virke mot sin hensikt! Sliter du med dette synes jeg du skal kontakte stomisykepleieren din å forhøre deg om råd.

3. Barrierefilmen og barrierekrem
Ja, barrierefilmen du bruker eller barrierekremen du bruker kan også være grunnden til at hudplaten ikke sitter.. Noen kremer og filmer er fetere en andre, noen tørker sakte.. Sånne ting kan være grunnden til at den ikke fester seg som den skal til huden. Jeg har to jeg er veldig fornøyd med, det er Brava barriere wipes/ spray fra coloplast eller Cavilon fra 3m. Begge tørker raskt og beskytter bra. Men om de fungerer bra for meg og på min hud betyr jo ikke at den funker like bra på andre.

4. Sår og sår hud
Om du har fått noe av tarminnholdet på huden av lekasje så kan man fort bli veldig sår og få sår hud, man kan få veskende sår som da gjør at hudplaten løsner på grunnd av den veskende huden.. forslag jeg har da er bytt hudplate ofte, vask godt hver gang, og bruk stomipudder på den såre huden, pudderet kan også gjære at plata ikke sitter som den skal, så husk at du bare skal bruke litt stomipudder på, og tørke av det overflødige! Jeg foreslår også og bruke barrierefilm til å sette pudderet litt. Blir det et vedvarende problem bør man oppsøke stomisykepleier for hjelp og veiledning.

5. Ujevnheter rundt stomien
Har du ujevn hud, at stomien ligger i en bulk eller at du har brokk rundt stomien kan også hudplaten slite med å festets fordi den soregel blir for stiv til å bøye seg rundt og tette skikkerlig i spreker o.l. noe jeg da foreslår er bruk tettningsringer eller tettningspasta. Dette er med på å gjøre det rettere der hudplaten fester seg, og disse tingene suger også til seg veske, jeg fåreslår egentlig å bruke tettningsringer eller tettningspasta uansett.

6. Løs mage (mer for ileostomi opererte)
Har man løs mage så bruk poser som gjør det som kommer ut litt gelle aktig! Det hjelper veldig i alle fall om natten da man ikke kan tømme like ofte!

TIPS!
1. Tettningsringer og tettningspasta er med å suge opp veske, noe som gjør at bæretiden på hudplaten blir lenger!

2. Ha alltid med deg til et stomiskift! Det kan også være lurt å ha med seg en ren T-skjorte.

Håper dette kan være til hjelp for dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar